Veelgestelde vragen

Hieronder staan de meestgestelde vragen algemene vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact op.

Hoe lang is fietstegoed geldig als je bedrag hebt overgemaakt?

Je tegoed is onbeperkt geldig. Er is geen einddatum.

Wat is het verschil tussen fietsen delen en fietsen huren?

Een fietsverhuur maakt het huren van een specifiek type fiets mogelijk, terwijl onze fietsen in grote lijnen hetzelfde zijn. Een fiets verhuur is vaak beperkt in zijn beschikbare locaties, terwijl je onze fietsen kunt vinden op een openbare fietsenstalling in de stad.

Hoe breng ik een fiets terug?

  • Je kunt onze fietsen retourneren naar een van onze erkende, openbare fietsenstallingen. Op onze in-app-kaart vind je een erkende fietsenstalling die zich het dichtst bij je bevindt.
  • Parkeer de fiets naast een goedgekeurde fietsstandaard / fietsenrek op de kaart in de app.
  • Zet de fiets op slot
  • Je fiets geeft een pieptoon wat betekent dat de fiets veilig is.
  • Open nu de YoBike-app en tik op ‘Eindreis’ in de app.

Mag ik buiten het toegewezen gebied fietsen?

Dit mag, echter vragen we u de fiets aan het einde van uw rit terug te zetten binnen het toegewezen gebied dat u kunt zien op de plattegrond in de App. Mocht dit niet het geval zijn zullen er extra kosten in kaart gebracht worden. Als u de fiets langer dan bezit dan 24 uur met een dagkaart, betaalt u een euro voor het eerste uur, na dit uur zal er een boete volgen op uw account.

Hoe zet ik YoBike op slot?

  • Je kunt onze fietsen retourneren naar een van onze erkende fietsenstallingen voor openbare fietsen. Je kunt op onze in-app-kaart een erkende fietsenstalling vinden die het dichtst bij je in de buurt is.
  • Parkeer de fiets naast een goedgekeurde fietsstandaard / -rek daar waar je hem volgens de wetten van de gemeente ook mag parkeren (die staat aangegeven op de kaart in de App)
  • Duw de hendel op het slot naar beneden en zet de fiets op slot.
  • Je fiets geeft een pieptoon en geeft zo aan dat de fiets op slot en veilig is.
  • Ga naar de YoBike-app en tik op “Einde rit”.

Kabelslot YoBike

Is er een YoBike Windows telefoon app?

Vraag: Is er een YoBike Windows telefoon app?

Antwoord: Op dit moment is YoBike beschikbaar voor Apple’s iOS en Google’s Android. Wij willen dat YoBike beschikbaar is voor het maximum aantal smartphonegebruikers en de gemeenschap als geheel. Alhoewel, we hebben nog geen nieuws betreft de Windows Telefoon App.

Ik heb mijn YoBike op slot gezet, maar hij is gestolen/vernield. Moet ik nu betalen?

Nee, we hebben de technologie om de locaties van al onze YoBikes te volgen. Echter is het belangrijk dat je de fiets geparkeerd hebt op een openbare, legale locatie en dat je de fiets op de juiste manier vergrendeld hebt.

Wat is YoBike?

YoBike is een openbaar delenplan voor fietsen. We hebben fietsen op tal van openbare fietsenstallingen in of net buiten de stad. Download onze app, vind de dichtstbijzijnde fiets bij jou op onze kaart, scan de QR-code op het fietsslot, en je bent klaar om te gaan! Fiets naar je bestemming en zet de fiets terug op slot op de dichtstbijzijnde fietsstalling, aangegeven op onze kaart. YoBike kost 1€ voor een rit van een half uur of deel van dat half uur. Er zijn verschillende abonnementen beschikbaar.

Wat is een deelfiets?

Delen van een fiets is een manier van vervoer waarmee gebruikers kunnen reizen met fietsen die openbaar beschikbaar zijn. Onze fietsen zijn overal in de stad aanwezig bij openbare fietsenstallingen. Ze zijn te huur op elk moment en kunnen worden achtergelaten bij alle openbare fietsenstallingen. En deelfiets deel je met anderen, dus dat betekent dat je je weleens mis kunt grijpen.

Waar kan ik YoBike voor gebruiken?

Onze fietsen kunnen worden gebruikt voor woon-werkverkeer, school, sightseeing, recreatie, of naar welke bestemming dan ook. De missie van YoBike is om uiteindelijk de steden meer toegankelijker te maken op een milieuvriendelijke, tijdige en handige manier.

Heeft YoBike plannen om in andere steden te gaan opereren?

Ja. We hebben grote plannen met onze fietsen, verspreid over Nederland. Volg www.YoBike.nl of volg ons op Facebook of Instagram voor aankondigingen over wanneer YoBike bij jou in de buurt zal komen.

Hoe kan ik een vriend uitnodigen om YoBike te gebruiken?

Om een vriend uit te nodigen, kun je de “Een vriend uitnodigen” link gebruiken en deze via e-mail of een bericht op Facebook (of Twitter) sturen.

Zorg ervoor dat je vriend zich aanmeldt met jouw persoonlijke uitnodigingscode om zo je beloning te ontvangen!

Je kunt zoveel vrienden uitnodigen als je wilt.

Wat is het “Vriend Uitnodigen” programma? / Wat krijg ik als ik een vriend uitnodig en hij/zij zich registreert voor YoBike?

Het Invite a Friend-programma is het verwijzingsprogramma van YoBike waarmee onze leden vrienden kunnen doorverwijzen. Wanneer een doorverwezen vriend zich aanmeldt als een jaarlijks lid, dan word jij als lid beloond met een verlenging van 1 maand op het huidige lidmaatschap.

Ik heb een vriend uitgenodigd, hij/zij heeft zich geregistreerd maar ik heb hier nooit een bonus voor ontvangen. Wat moet ik doen?

Als je een beloning zou moeten hebben ontvangen maar nooit hebt gekregen, neem dan contact op met onze klantenservice in de YoBike-app of op www.YoBike.nl. Vermeld het e-mailadres van je vriend of het mobiele nummer en we zullen het voor je bekijken en komen er op terug.

Hoe zet ik de lichten van YoBike aan?

De lichten op de YoBike werken automatisch, wanneer u begint met fietsen, moet deze automatisch worden ingeschakeld en niet handmatig worden in- of uitgeschakeld.

Moet ik de banden van de YoBike oppompen?

De banden hoeven niet door de gebruiker te worden opgepompt. Als je een fiets met een defecte band vindt, meld dit dan via je app en zoek een andere fiets om te gebruiken. YoBIke zal altijd zorgen dat de fietsen in orde zijn, dus ook dat de banden op de juiste spanning zijn.

Kan ik de stuurhoogte van de YoBike aanpassen?

Nee, het stuur is niet verstelbaar en wordt ingesteld door YoBike medewerkers. Als het stuur los of scheef staat, meld dit dan als defect via de app.

Waarom is het terugbetaalde bedrag minder dan het bedrag in de YoBike portemonnee?

Vraag: Waarom is het terugbetaalde bedrag minder dan het bedrag in de YoBike portemonnee?

Antwoord: Alle bedragen die door jou aan je e-wallet zijn bijgeschreven, worden volledig terugbetaald. Als er een verschil is in bedragen die je daadwerkelijk in je e- wallet had en wat je is terugbetaald, dan is dit waarschijnlijk de bonus die bij je herlaadbeurt aan je e-wallet is bijgeschreven. Dit bedrag wordt niet terugbetaald.

Ik heb een vraag over een rekening/transactie. Wat moet ik doen?

Vraag: Ik heb een vraag over een rekening/transactie. Wat moet ik doen?

Antwoord: Neem contact met ons op binnen de YoBike-app of op YoBike.nl wij zullen je helpen met je vraag.

Waarom is mijn betaling afgewezen?

Vraag: Waarom is mijn betaling afgewezen?

Antwoord: Er kunnen verschillende redenen zijn.

  • Je hebt niet voldoende saldo op je bankpas of je hebt niet voldoende kredietlimiet op je creditcard.
  • Je bank heeft de transactie afgewezen.
  • Je gebruikt een prepaid- kaart.

Vraag: Waarom kan ik mijn bankpas of creditcard niet registreren?

Antwoord: Controleer of je kaart geldig is en niet is vergrendeld. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met je kaartuitgever.


Vraag: Waarom kan ik mijn e-wallet nog steeds niet aanvullen of een lidmaatschap kopen nadat ik mijn bankpas of creditcard heb geregistreerd?

Antwoord: Er is mogelijk onvoldoende saldo op je bankpas of voldoende kredietlimiet op je creditcard. Als dit niet het geval is, neem dan contact met ons op in de YoBike-app of op YoBike.nl

Ik zou graag een YoBike willen reserveren voor later gebruik. Is dit mogelijk?

Vraag: Ik zou graag een YoBike willen reserveren voor later gebruik. Is dit mogelijk?

Antwoord: We denken dat het reserveren van fietsen super zou zijn, en we werken eraan. Volg ons op Facebook / Twitter / Instagram en YoBike.nl voor meer informatie over nieuwe functies zoals deze.

Kan ik een fiets huren voor een verlengde periode, zoals een week?

Vraag: Kan ik een fiets huren voor een verlengde periode, zoals een week?

Antwoord: Hoewel we blij zijn om te zien dat je het leuk vindt om met onze fietsen te rijden, en hoewel dit niet wordt verboden, moedigen we het niet aan om onze fietsen te huren voor lange periodes. Aangezien dit deelfietsen zijn, willen wij graag dat iedereen gebruik kan maken van de fietsen.

Ik wil graag een winkel in voor 5 minuten. Moet ik de fiets op slot zetten?

Vraag: Ik wil graag een winkel in voor 5 minuten. Moet ik de fiets op slot zetten?

Antwoord: Je moet de fiets altijd op slot zetten als je hem onbeheerd achterlaat, omdat het verliezen van de fiets resulteert in een boete. Mocht je de fiets opnieuw willen huren binnen je huurperiode van een half uur of deel ervan, dan zal het systeem automatisch YoBike ‘PitStop’ gebruiken. Dit betekent dat je nog steeds slechts 1€ in rekening wordt gebracht.

Ik ben vergeten de fiets op slot te zetten. Wat moet ik doen?

Vraag: Ik ben vergeten de fiets op slot te zetten. Wat moet ik doen?

Antwoord: Als je bent vergeten de fiets op slot te zetten, ga dan terug naar de fiets om deze te vergrendelen. Als je de fiets niet kunt vinden, neem dan onmiddellijk contact met ons op en wij zullen je helpen bij het vinden van de fiets. Als de fiets niet kan worden gevonden, ben je mogelijk aansprakelijk voor een boete voor het verlies van de fiets.

Kan ik de fiets op slot zetten in een fietsenstalling die niet staat aangegeven op mijn kaart?

Vraag: Kan ik de fiets op slot zetten in een fietsenstalling die niet staat aangegeven op mijn kaart?

Antwoord: Dat kan wel. Je moet je echter bewust zijn van het volgende. YoBikes moeten te allen tijde worden geparkeerd op een locatie waar het volgens de wetten van de gemeente toegestaan is. Parkeer je de fiets op een plek waar dat volgens de wetten van de gemeente niet mag, dan riskeer je een geldboete van diezelfde gemeente. Het verdient bovendien de voorkeur om de fiets te plaatsen in de (indien aanwezig) daarvoor door de gemeente bepaalde voorkeurs stallingen. Dat kan je eventueel een bonus opleveren.

Ik kan geen fietsenstalling vinden. Kan ik de fiets op straat parkeren?

Vraag: Ik kan geen fietsenstalling vinden. Kan ik de fiets op straat parkeren?

Antwoord: Ja dat mag. Bij voorkeur vragen we je om de dichtstbijzijnde fietsenstalling op onze kaart te zoeken en om de fiets hier te parkeren. Er zijn veel fietsenstallingen op verschillende locaties. Het parkeren van een fiets op een plek waar het volgens de wetten van de gemeente verboden is, kan je een boete opleveren. Tevens ontmoedigen we dit, door jou een toeslag te berekenen op het moment dat je de fiets daar toch wilt plaatsen. De app zal je hierover informeren. We nemen de illegale stalling van onze fietsen heel serieus.

De YoBike fietsenstalling waar ik mijn fiets wil parkeren is vol. Wat moet ik doen?

Vraag: De YoBike fietsenstalling waar ik mijn fiets wil parkeren is vol. Wat moet ik doen?

Antwoord: Zoek op de kaart de dichtstbijzijnde openbare fietsenstalling om de fiets te parkeren. Gelieve de fiets niet op de verkeerde manier te parkeren, het is illegaal en onachtzaam om dit te doen. We nemen het parkeren van onze fietsen zeer serieus en we vragen onze gebruikers om de regels na te leven.

Wat is een QR code?

Vraag: Wat is een QR code?

Antwoord: Een QR-code bestaat uit een reeks zwarte en witte vierkanten die meestal worden gebruikt voor het opslaan van informatie zoals een streepjescode. We hebben een QR-code voor elk van onze sloten. Hiermee kunnen we bijhouden welke van onze fietsen door welke gebruiker wordt gebruikt.

Wat moet ik doen als ik de fiets niet kan vinden in de YoBike fietsenstalling?

Vraag: Wat moet ik doen als ik de fiets niet kan vinden in de YoBike fietsenstalling?

Antwoord: • Breng ons op de hoogte via onze app en vind een andere dichtstbijzijnde beschikbare fiets.

Wat moet ik doen als ik een eigendom ben verloren of het eigendom van een vorige gebruiker vind?

Vraag: Wat moet ik doen als ik een eigendom ben verloren of het eigendom van een vorige gebruiker vind?

Antwoord: Meld dit aan de politie.

Ik heb een fout geparkeerde en/of vernielde YoBike fiets gezien. Wat moet ik doen?

Vraag: Ik heb een fout geparkeerde en/of vernielde YoBike fiets gezien. Wat moet ik doen?

Antwoord: Als je een fiets verkeerd geparkeerd of vernield ziet, maak dan een foto van de fiets en omgeving en upload deze naar ons (via het gedeelte Contact ons in de YoBike App) samen met de locatie en straatnaam. Zorg ervoor dat het nummer van de fiets zichtbaar is op de foto.

Wat moet ik doen als ik een verlaten YoBike vind?

Vraag: Wat moet ik doen als ik een verlaten YoBike vind?

Antwoord: Laat het ons weten via onze website of de YoBike-app, zodat we de fiets kunnen ophalen.

Wat moet ik doen als mijn fiets kwijt/gestolen is?

Vraag: Wat moet ik doen als mijn fiets kwijt/gestolen is?

Antwoord: Als je jouw YoBike verliest of als deze wordt gestolen (zolang jij hem dus in gebruik hebt), neem dan binnen 24 uur contact met ons op, zodat een diefstalrapport kan worden ingediend. Meld dit ook aan de politie. Je bankpas of creditcard kan in rekening worden gebracht voor de kosten van herstel of vervanging van de fiets tot 250€.

Wat moet ik doen als ik met de fiets ben gebotst/gevallen?

Vraag: Wat moet ik doen als ik met de fiets ben gebotst/gevallen?

Antwoord: Als je gewond bent en medische hulp nodig hebt, bel dan onmiddellijk 112. Als je in staat bent, verwijder dan de fiets van de rijbaan en parkeer hem veilig. Meld het incident binnen 24 uur aan de politie en YoBike, zodat een crashrapport kan worden ingediend

.

Wat zijn de beste tips voor veilig fietsen?

  1. Rijd in dezelfde richting als het verkeer.
  2. Volg alle verkeerslichten en borden.
  3. Let op voetgangers.
  4. Geef richting aan als je van rijrichting verandert.
  5. Rijd zoveel mogelijk op fietspaden.
  6. Rijd niet op wandelpaden.
  7. Fiets niet afgeleid tijdens het gebruik, zoals tijdens het gebruik van een mobiele telefoon of het dragen van een hoofdtelefoon.

Hoe veilig is YoBike?

Hoewel er risico’s zijn met alle vormen van openbaar vervoer, zijn onze fietsen ontworpen en gebouwd om veilig, comfortabel en gemakkelijk mee te kunnen fietsen. De beweging geactiveerde voor- en achterlichten, de bel en de felgele kleur van onze fietsen helpen de zichtbaarheid voor andere weggebruikers te vergroten, wat de kans op een ongeluk verkleint.

Kan ik de YoBike op een andere plek achterlaten dan waar ik hem heb opgehaald?

Ja, dat mag, maar we vragen je vriendelijk om de fiets terug te brengen naar een erkende openbare fietsenstalling die op onze kaart staat. Let er ook bij het op slot zetten, dat je geen toeslag berekend krijgt. Op bepaalde locaties of buiten bepaalde zones kunnen toeslagen berekend worden. De app zal je dit melden zodra je de fiets op slot zet.

Kan een huurder meer dan 1 fiets tegelijk huren?

We vragen elke rijder om zich te registreren. Elke betaalmethode kan worden geregistreerd op maximaal vier accounts. Hiermee kan een persoon betalen voor het huren van fietsen voor anderen. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Wat gebeurt er als ik een YoBike beschadig of kwijt raak?

YoBike is een community dus we hopen dat al onze gebruikers met beleid de YoBikes gebruiken, de vergoeding voor schade, diefstal of moedwillig vandalisme van een YoBike is 250€. Meer details zijn te vinden in onze algemene voorwaarden.

Moet ik lid zijn van YoBike als ik een YoBike wil huren?

Je mag een fiets huren zonder lid te zijn. Het enige dat je hoeft te doen, is je aan te melden bij onze app en je betaalt slechts 1€ per half uur of een deel van een half uur.

Hoe oud moet ik zijn als ik YoBike wil gebruiken?

In verband met wettelijke en verzekeringsdoeleinden moet je 16 jaar of ouder zijn om op een YoBike te rijden.

Kan ik een fiets meenemen op een bus, trein, metro, tram of veerboot?

Nee, jouw veiligheid en die van de fiets is belangrijk. Het nemen van onze fietsen op een bus, trein, de metro, tram of veerboot kan gevaarlijk zijn en is een overtreding van onze Algemene Voorwaarden.

Hoe lang kan ik een YoBike houden?

Onze fietsen kosten 1€ per half uur of een deel van een half uur om te huren en je kunt de fiets maximaal 24 uur laten staan

Wie kan een YoBike gebruiken?

Onze fietsen zijn zo ontworpen dat mensen van verschillende hoogten en maten ze comfortabel en veilig kunnen fietsen. Er is een hendel onder de zadelpen waarmee de hoogte van het zadel kan worden aangepast. Om op een YoBike te mogen fietsen moet je ouder zijn dan 16 jaar.

Onze fietsen zijn ontworpen voor comfort en gemakkelijk mee te fietsen in een stedelijke omgeving. Ze zijn ontworpen om te voldoen aan de zwaarste Europese veiligheidsnormen en zijn veilig voor rijders van verschillende hoogtes en rijcapaciteiten.

Wanneer zal YoBike gelanceerd worden in mijn regio?

YoBike wil graag uitbreiden. Als je je wilt aanmelden zodat je op de hoogte zal worden gebracht over onze uitbreidingen, meld je dan hiervoor aan op onze site.

Waar kan ik YoBike gebruiken?

Je kan met onze fietsen, fietsen op straten en fietspaden binnen de aangegeven grenzen van de stad waarin je je bevindt. Zie de in App-kaart voor specifieke details van je regio. De fietsen zijn verboden op voetpaden en snelwegen.

Waarom YoBike gebruiken als ik een eigen fiets heb?

We waarderen het dat de meeste mensen die fietsen bezitten, fietsen van waarde hebben. Het gebruik van onze fietsen in plaats van je eigen fiets verwijdert de mogelijke nadelen van diefstal of vandalisme en met ons team van geschoolde fietsingenieurs behoren onderhoudskosten tot het verleden.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over ons cookie- en privacybeleid | Akkoord